Fiberkabel mellan Europa och Asien via nordostpassagen

IT Norrbotten tillsammans med partners från andra länder arbetar för en digital motorväg mellan Europa och Asien via Nordostpassagen. Digitaliseringsministern Peter Eriksson har tackat ja till att delta vid ett kommande ministermöte om projektet Arctic Connect i Helsingfors.

Projektet Arctic Connect syftar bland annat till att visa på unika möjligheter för den arktiska regionen att bli en global digital hub genom byggande av kabeln. Detta skulle innebära en snabbare digital motorväg till och från Asien för ökad export och ökat affärssamarbete. Förutsättningar finns även för fler konkurrensfördelar genom nya sjöfiberkopplingar mellan Nordamerika och Norge. Norrbottens politiska plattform för Arktis lyfter fram dessa utvecklingsmöjligheter.

Läs mer www.itnorrbotten.se

07 Feb 2017 Regional utveckling