Sweden Emilia Romagna Network - 12 år

SERN - Sweden Emilia Romagna Network fortsätter utveckla samarbete tillsammans med medlemmarna från Emilia Romagna region och Norrbotten, Östergötland och Västra Götalands regionen.

Nätverket har funnits sedan 2005 och syftar till att aktivt bygga relationer och öka kunskapen om olika utvecklingsområden.

Årets generalförsamling genomfördes 20 maj i Forli i Italien. Mellan 18–20 maj hölls ett antal seminarier och workshops där både tjänstemän och förtroendevalda deltog under tre fullspäckade dagarna.

Talare på generalförsamlingen var bland annat Sveriges ambassadör i Italien, Robert Rydberg och Sandro Gozi, statssekreterare i Europafrågor från italienska regeringen. Båda två framhöll betydelsen av det bilaterala samarbetet på lokal och regional nivå. Genom konkreta projekt, erfarenhetsutbyte och lärande skapas förståelse för varandras kulturer vilket i förlängningen är fredsskapande. Idag när politiska grupperingar inom EU; s medlemsländer ifrågasätter detta samarbete är det än viktigare med ”People to People” samarbete som SERN står för. Genom internationell samverkan arbetar vi för bästa möjlighet till utveckling och ett framtida fredligt Europa.

I Norrbotten är Region Norrbotten, Norrbottens Kommuner och 6 kommuner; Luleå, Kalix, Jokkmokk, Boden, Piteå, Arvidsjaur, medlemmar.

Styrelsen i SERN består av 11 politiker från Italien och 11 politiker från Sverige. Ordförandeskapet varvas och nu är Lubiano Montaguti, Forli Italien ordförande. Från Norrbotten finns 4 st ledamöter i SERN:s styrelse; Kent Ögren, Glenn Berggård, Carina Sammeli och Ann-Katrine Sämfors.

Mer information, kontakta Anita Lindfors, 070-583 58 07 eller e-post:

23 Maj 2017 Regional utveckling