Hälsofrämjande skolutveckling i Övertorneå

Hälsoprojektet som genomfördes under vårterminen 2017 ser vi som startpunkten för att hälsa och lärande går hand i hand i våra verksamheter i Övertorneå. Vår övertygelse är att hälsofrämjande skolutveckling är en framgångsfaktor för att våra barn och elever ska utvecklas på bästa sätt mot utbildningens mål. Nu går vi in i en ny vårtermin med ett nytt hälsoprojekt; nya förutsättningar, nya tankar ska prövas och nya stigar trampas upp. Följ gärna med oss på vår resa i lärandets och hälsans tecken.

Hälsa och lärande hand i hand

Glädjen var stor i Övertorneå när vi för lite mer än ett år sedan nåddes av nyheten att vi tilldelats lite mer än en miljon kronor av Skolverket för att arbeta med hälsofrämjande skolutveckling. Vi skrev i vår ansökan att vi ville "gå en ny, otrampad stig" och så blev det verkligen. Hälsoprojektet öppnade nya dörrar och det har varit många aha-upplevelser då nya upptäckter gjorts tillsammans inom ramen för pedagogik, didaktik samt skolans organisation och kultur. En framgångsfaktor har varit att synliggöra kompetens som redan finns inom verksamheterna. Vi upptäckte tidigt att både elever, lärare och annan personal har stora kunskaper om hälsa och lärande och hur det hör ihop - vilket blev grunden i vårt arbete. En annan framgångsfaktor är att huvudmannen visar stort intresse för och stödjer arbetet med hälsa och lärande.

Övertorneå kommun har sedan tidigare goda förutsättningar för att kunna erbjuda en utbildning av hög kvalitet t.ex. resurser, lärartäthet, hög behörighet samt ett väl strukturerat systematiskt kvalitetsarbete. Projektets övergripande idé var "Ett långsiktigt arbete med skolans JORDMÅN" och vi kan se att de frön som såtts redan vuxit sig starka och att det finns goda förutsättningar att Övertorneå kommun fortsätter med det hälsofrämjande arbetet i våra förskolor och skolor.

Hälsoprojektet i Övertorneå under vårterminen 2017 inramades av; en organisation för projektet, ett förhållningssätt för projektet samt aktiviteter. Vår slutsats efter avslutat projekt var att det hälsofrämjande FÖRHÅLLNINGSSÄTTET är den faktor som ger ökat välmående hos elever i skolan samt leder till högre måluppfyllelse. Detta förhållningssätt innebär:

 Bottom-up perspektiv

 Delaktighet

 Empowerment

 Autonomi

 Salutogent

 Meningsskapande

 Nya vägar

 Möta den andre

Eftersom projektet genomfördes under en begränsad tid var ett av målen under vårt arbete att nog många frön med nog stark växtkraft skulle finnas kvar efter projektets avslut. Det finns idag, på kommunens olika skolor och enheter, små och stora plantor som vuxit upp från fröna som planterades och som påverkar verksamheterna på flera sätt.

Exempel på dessa är:

* Perspektivet hälsa och lärande har krokat arm med andra utvecklingsarbeten vilket skapar en synergieffekt

* Aktiviteter och insatser startades under Hälsoprojektet och som pågår fortfarande

* Utbildningar och föreläsningar som nådde en del av personalen når nu fler eftersom det berättas och förs vidare till andra lärare

* Utifrån STRATEGIN har rektorerna valt att, i sin roll som pedagogiska ledare, leda utvecklingsarbeten på sina enheter med direkt koppling till insatserna i hälsoprojektet.

* Lärande och hälsa har fått en given plats i de pedagogiska samtal som förs på t.ex. konferenser

Och nu fortsätter resan...!

Med våra erfarenheter och lärdomar från hälsoprojektet under 2017 har vi getts möjligheten, i och med ytterligare medel från Skolverket, att fortsätta vår resa i lärandets och hälsans tecken. Våra ledord: elevens röst, över gränserna och tillsammans är vår kompass. Det blir ett annorlunda Hälsoprojekt under vt 2018 och vi har knappt börjat så.....fortsättning följer!

Karin Forsman, utvecklingsledare, Övertorneå kommun

15 Jan 2018