Besök på Fria Emilia

Åter från sommar, sol och semester med minnen från Hälsoskolans sista skolbesök förra terminen då färden gick till Fria Emilia i Boden. Vi trodde att vi skulle få ta del av en ”vanlig fredag” i verksamheten men se, där hade vi fel!

Fredagens tema på hela skolan var ”Kom som du inte är” vilket innebar att såväl elever som personal hade klätt (ut) sig på ett sätt som bröt det som kändes normalt hos varje person. Ett enkelt, roligt och värdefullt sätt att fundera över vem man är och hur det känns att, för en dag, pröva att vara någon eller något annat. Här mötte vi en astronaut, olika vilda djur, en flygvärdinna, en fotbollsspelare och många andra personligheter bland barn och vuxna.

Fria Emilia i Boden har verksamhet från förskoleklass till årskurs 9. Skolan, som säger att de är ”…mer än bara en skola” har tre viktiga pelare som pedagogiska fokus: Estetiska lärprocesser, Miljö för delaktighet i lärande och Utforskande kunskapsområden som utgör grunden till planering och genomförande av all undervisning. I vår rundvandring fick vi ta del av hur tillämpningen av skolans syn på delaktighet och lärande kan gestaltas genom olika kunskapsområden och arbetsformer. Ett sådant exempel är Elevernas fulla delaktighet i sitt eget lärande som är Fria Emilias definition av ett hälsofrämjande förhållningssätt.

Ett längre reportage med foton från vårt besök kommer att publiceras under ”Hälsofrämjande arbete” här på Hälsoskolans hemsida:

Nu under hösten fortsätter vi att besöka verksamheter i Norrbotten. Välkomna att följa bloggen på världstoppen!

Hälsningar Lena och Catrine

09 Aug 2018