Norrbottens Kommuner på ägarrådsmöte för North Sweden European Office

North Sweden European Office är Västerbottens och Norrbottens gemensamma brysselkontor och vår direktlänk till EU. Igår var det ägarrådsmöte.

North Sweden arbetar främst med att påverka och driva frågor som har betydelse för regionen i det europeiska samarbetet och är vår direktlänk till EU. Målet med verksamheten är att skapa förutsättningar för regionens företag, akademi och offentlig verksamhet att agera framgångsrikt på EU-arenan. På mötet deltog vi tillsammans med Länsstyrelsen i Norrbottens län, Region Västerbotten, Region Norrbotten, Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Företagarna, Norrbottens Handelskammare och Västerbottens Handelskammare. Bland annat togs beslut om inriktningen på verksamheten för North Sweden. Direktör Mikael Jansson sammanfattade 2017 med insatser såsom OECD-studien, den Arktiska plattformen för Norra Sverige och hur vi arbetat i nätverk med andra regioner. Norra Sverige är aktiv på den europeiska arenan.

North Sweden etablerades i Bryssel 1997 och är ett samverkansprojekt mellan Länsstyrelsen i Norrbotten, Region Norrbotten, Norrbottens Kommuner, Region Västerbotten, Företagarna och Handelskamrarna i Norrbotten och Västerbotten samt Luleå Tekniska Universitet och Umeå Universitet.

29 Maj 2018