Välkomna att ta del av Norrbottens program på Innovationsveckan den 30 september – 4 oktober, 2019!

Norrbottens Kommuner bjuder tillsammans med Region Norrbotten, Piteå kommun, Kalix Kommun, Luleå Tekniska Universitet, SEÖN och Coompanion Norrbotten in till seminarium under Innovationsveckan.

Innovationsveckan, som är ett initiativ från SKL och Vinnova, är en nationell kraftsamling för att visa upp det driv och engagemang som finns inom offentlig sektor när det kommer till innovation och förmågan att tänka nytt. Det som gör Innovationsveckan unik är att den är lokal och nationell samtidigt, Innovationsveckans program skapar vi tillsammans, på plats och på webben.

Norrbottens program kan ni läsa mer om här >>

Det nationella programmet hittar ni på innovationsveckan.nu >>

Seminarier på Regionhuset, Luleå med möjlighet till uppkoppling på distans

MEDARBETARDRIVEN FÖRNYELSE
-Goda exempel från Region och Kommun
Datum: Tisdag den 1 oktober
Tid: 11.00–12.30
Länk till webbsändning>>

SOCIAL INNOVATION OCH DEN IDEELLA SEKTORNS KRAFT I NORRBOTTEN
Datum: Torsdag 3 oktober
Tid: 15.30–18.00
Lokal: Regionhuset Luleå, Sessionssalen
Följ föreläsningarna på distans genom att klicka här >>

Länk till anmälan om man vill ha fika >>

Anmäl ditt lag till en innovationssprint!

Anmäl en grupp på cirka 3-5 deltagare som vill vara med att arbeta med en samhällsutmaning under en dag tillsammans med andra lag. Det material som tas fram kommer att användas som underlag i SKL:s och regeringskansliets strategiarbete för framtidens välfärd. Du behöver inte arbeta inom Region Norrbotten utan alla som är intresserade kan anmäla ett lag, du kan även anmäla dig enskilt och då paras du ihop med andra.

Datum: Onsdag den 2 oktober
Tid: Kl 8-19
Plats: Regionhuset i Luleå

Välj någon av följande fyra samhällsutmaningar att arbeta med under sprinten:

• Demokrati 2.0: Hur kan invånare på ett bra sätt vara involverade i frågor som berör dem själva och samhället i stort?
  • Hållbar hälsa: Hur ser vi till att människor i samhället mår bra både fysiskt och psykiskt?
  • Lustfyllt lärande: Hur skapar vi lust till att lära och utvecklas för nästa generations samhällsmedborgare?
  • Meningsfullt åldrande: Hur kan vi förbättra livskvalitet och känslan av meningsfullhet hos våra äldre invånare?

Grupperna väljer en eller flera av dessa samhällsutmaningar som de vill ta sig an under dagen. De bestämmer själva hur de vill angripa utmaningen.

Upplägget bygger på tjänstedesignmetodiken och mer information finns här samt på Innovationsguiden.
För mer information och anmälan kontakta Kerstin Lindström, Region Norrbottens utvecklingsavdelning, telefon 070-227 22 95.

17 Sep 2019