Infrastruktur för livslångt lärande

Bakgrund

Projektet Infrastruktur för livslångt lärande syftar till att stärka den regionala samordningen och samverkan kring lärcentrum – en nyckelfunktion för både livslångt lärande och kompetensförsörjning, särskilt i glesbefolkade regioner som Norrbotten.

Tillgången till högre utbildning varierar kraftigt beroende på geografisk plats, vilket i sin tur påverkar den långsiktiga samhällsutvecklingen. Projektet tar sin utgångspunkt i behovet av att förbättra samarbetet mellan kommuner, lärosäten och regionala aktörer, i syfte att skapa mer jämlika möjligheter till utbildning oavsett var i Norrbotten man bor.

Mål

  • Skapa hållbara strukturer för livslångt lärande där aktörer på lokal och regional nivå samverkar.
  • Tillgängliggöra utbildning på alla nivåer genom samverkan mellan lärcentrum.
  • Utveckla nya arbetssätt mellan universitet och lokala lärcentrum.
  • Stärka kommunernas strategiska arbete med lärcentrum som nav för kompetensförsörjning.

Syfte

Projektet syftar till att möta samhällets ökade krav på livslångt lärande i takt med arbetsmarknadens förändringar. Projektet ska bidra till både ekonomisk och social hållbarhet genom att utveckla regionala och lokala samverkansstrukturer för att minska ojämlik tillgång till utbildning. Lärcentrum ska, genom projektet, stärkas som en strategisk och operativ plattform för kompetensförsörjning, med målet att ge invånare i hela länet jämlika möjligheter till utbildning och karriärutveckling oavsett kön, geografi eller andra bakgrundsfaktorer.

Projektparter

Projekttid: 20250106-20261231

  • Näringsliv och Samhälle Region Norrbotten  – huvudansvarig projektägare och regional samordningsaktör.
  • Norrbottens Kommuner – samarbetspartner och del av den primära målgruppen.
  • Luleå Tekniska Universitet – kunskapspartner och aktör för strategisk samverkan.
  • Kommunerna i Norrbottens län och deras lärcentrum – operativa aktörer för lokal implementering.

Huvudfinansiärer: Tillväxtverket och Region Norrbotten

Kontakt

Linnea Sidenmark

Projektledare

Kompetenskatalysator 1.0

Bakgrund

Norrbotten står inför en akut kompetenskris till följd av industriella etableringar, åldrande befolkning, ojämställd arbetsmarknad och gles geografi. Utbildningsrelaterade praktikformer – såsom prao, APL och arbetsträning – är avgörande men präglas av bristande struktur, samverkan och resurser. Kommuner, som både behovsägare och arbetsgivare, saknar interna rutiner och samverkansytor vilket leder till ineffektiv praktikplatshantering. Konsekvenserna är förstärkt könssegregering i yrkesval, minskad inkludering och försvårad kompetensmatchning. Projektet Kompetenskatalysator 1.0, som är av nationellt intresse, syftar till att pröva hypotesen att en stärkt samverkan kring praktikplatshantering kan bidra till en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning på lokal och regional nivå.

Syfte

Kompetenskatalysator 1.0 ska stärka pilotkommunerna, Kalix och Haparanda, kapacitet att hantera praktikplatser på ett effektivt, jämställt och inkluderande sätt – genom samverkansstrukturer både internt och externt.

Mål

Att Kalix och Haparanda utvecklar hållbara modeller för praktikplatshantering, där kommuner agerar både som behovsägare och arbetsgivare. Målen inkluderar tydlig samverkan, stärkt lärcentrumroll och jämställd fördelning av praktikplatser.

Kort om aktiviteterna

  • Utbildningar, kommunikation och projektledning
  • Workshops och handlingsplaner för praktikhantering
  • Handledarutbildning och handledarhandbok
  • Samverkan med näringsliv och arbetsmarknadsaktörer
  • Omvärldsbevakning, utvärdering och spridning av resultat

Projektparter

Tidsplan: 20241001-20270930

  • Projektägare: Norrbottens Kommuner
  • Pilotkommuner: Kalix och Haparanda

Finansiärer: ESF, Norrbottens Kommuner, Region Norrbotten

Kontakt

Läs mer om vårt arbete