Norrbottens Kommuners styrelse och länets riksdagsledamöter har som tradition att träffas i början av varje år.
Mötet tog upp de mest springande punkterna för Norrbottens utveckling och handlade i mångt och mycket om kommunernas utsatta situation i ett län som går för högtryck.
Bland annat diskuterade vi:
- Kompetensförsörjning och demografi
- Det kommunala självstyret och planmonopolet
- En välfärd i förändring och den nya socialtjänstlagen
- Nationella planen för transportinfrastruktur
- Elprisområdesöversynen
- Incitament för bostadsbyggande
Träffen är ett tillfälle för kommunerna i Norrbotten att informera länets riksdagsledamöter om aktuella frågor och ett sätt att hålla varandra uppdaterade. Denna gång träffades vi hos Region Norrbotten och vi tackar för gästfriheten.
Norrbottens Kommuner vill även tacka riksdagsledamöterna Zara Leghissa (S), Ida Karkiainen (S), Birger Lahti (V), Eric Palmqvist (SD), Fredrik Lundh Sammeli (S) och Linus Sköld (S) för ett bra och viktigt samtal. Ett samtal, som ger oss energi att fortsätta verka för kommunernas bästa under 2026!
