Regeringen måste styra om strömmingskvoter från industritrålarna till det småskaliga kustnära fisket

Den 24 oktober beslutade Sveriges landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) tillsammans med ministrarna i EU:s jordbruks- och fiskeråd om 2024 års fiskekvoter i Östersjön. Norrbottens Kommuner och politiska företrädare i stora delar av norra Sveriges kommuner och regioner har i en skrivelse ställt krav på att regeringen ska agera för att minska de starkt negativa konsekvenserna av de alldeles för stora kvoterna.

Regeringen missade att ta chansen att rädda strömmingen när fiskekvoterna sattes på EU-mötet i oktober. Resultatet av förhandlingarna blev kvoter så stora att strömmingsbestånden kan komma att kollapsa enligt experterna. Nu har regeringen möjligheten att för Sveriges del styra om kvoterna bort från de storskaliga industritrålarna, där strömmingen blir till fiskmjöl, till det småskaliga kustnära och hållbara fisket. Om regeringen inte tar den chansen och samtidigt låter industritrålarna fortsätta rovfiska på strömmingen riskeras Östersjöns biologiska mångfald, många arbetstillfällen på landsbygd samt svensk matkultur, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden och ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här >>

Läs hela skrivelsen här >>